בס''ד
 
עברית | English                              
חבר קיים התחבר | חבר חדש הרשם
דף הבית | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | הפוך לדף הבית | צור קשר | פרסמו אצלנו
מיסטיקה

על ספק ודימוי עצמי
-----------------------
האם עמדתם אי פעם משותקים, לנוכח משימה או אתגר העומדים בפניכם? , האם הרגשתם שהמשימה "גדולה עליכם" ואין סיכוי שתוציאו אותה אל הפועל?
אם כן, קרוב לוודאי שחשתם את השפעתם של הדימוי העצמי שלכם ושל שר צבאו – הספק.הספק הוא אחד החזקים במנגנוני ההגנה על ה"אני", הנתונים לאדם.ביסודו הספק הנו תגובה רגשית שתכליתה ליצור הפסקה – פסק בשטף פעילותנו, ולאלצנו אגב כך, לבחון מחדש את דרכנו. כך, יופיע הספק לפני שנחליט לקפוץ ממקום גבוה, בטרם נחצה כביש סואן ובטרם נכניס לפינו דבר מאכל שאת טיבו אין אנו יודעים. כך, יופיע הספק ויאלצנו לשקול מחדש את היכולת והמשאבים העומדים לרשותנו בטרם נפנה לכיבוש אתגר מסוים.

 

אך יש והספק חורג מתפקידו המסורתי של "הגנה עצמית" ועוצר בעדנו מלהתפתח ברמה האישית, המקצועית או הרוחנית. מצב זה מתרחש כאשר הספק הופך לשר צבאו של הדימוי העצמי שלנו.

יחסי דימוי עצמי - ספק

בטבעו, האדם הוא צייד – לקטן בלתי נלאה של מידע.

במהלך הליקוט דבק האדם במושגים, באמונות, בתופעות ובחוויות בהם הוא פוגש, מזדהה עמם משל היו חלק בלתי נפרד מה"אני" שלו, ומצמיד להם דימויים - דימויים אלו מהווים כותרת לדעתו של האדם עליהם.

הדימוי העצמי הוא דעתו של האדם על עצמו או במילים אחרות הדימוי עצמי הוא מה שהאדם מאמין שהוא שווה. אם נאמץ את הגדרתו של אושו אזי הדימוי העצמי הוא "מה שאנו מאמינים שאחרים חושבים עלינו".

תפקידו של הספק הוא לשמור את הדימוי העצמי על כנו, אחת היא מה גודלו.

כך, אם הדימוי העצמי שלנו נמוך ומישהו מציע לנו פרויקט הנראה לנו גדול על מידתנו, אנו נטיל ספק ביכולתנו לבצע את המשימה. ההצעה – האיום החי על הדימוי העצמי שהוא כאמור חלק בלתי נפרד ממכלול ה"אני" – תידחה ואילו הדימוי העצמי יוותר נמוך כשהיה.

תגובתו של משה לבקשת אלוהים לצאת ולהושיע את עם בני ישראל ממחישה רעיון זה:

"... בי אדוני לא איש דברים אנוכי גם מתמול גם משלשום גם מאז דבריך אל עבדך כי כבד פה וכבד לשון אנוכי..." (שמות פרק ד, פסוק י)

משה מזהה את מומו, הגמגום, עם הדימוי העצמי שלו, "לא איש דברים אנוכי"

(מום = גמגום, דימוי = לא איש) ומטיל ספק ביכולתו לבצע את המשימה שהוטלה עליו.

הרהורים על ספק

נוכח הסכמתו של משה, בסופו של ספק, להתמודד עם האתגר העצום של הוצאת בני ישראל ממצרים עולים מספר הרהורים, הנוגעים גם לחייו של כל אחד ואחת מאיתנו.

ראשית, הצלחתו של משה להתעלות מעל כוחו המשתק של הספק הייתה גם יציאת מצריים של

משה – האיש הפרטי. מצרים מלשון מיצר – גבול - הם גבולות עולמו הצר של האדם המשועבד לדימוי העצמי ולהשפעתו של הספק.

תארו לעצמכם כיצד היו נראים חייו של משה לולא הסכים להנהיג את בני ישראל? קרוב לוודאי שהיה ממשיך לרעות את צאן חותנו, יתרו.

ברוח זו עלינו לשאול את עצמנו: עד כמה אנו עצמנו משועבדים לדימוי העצמי שלנו? עד כמה חיינו מושפעים מכוחו של הספק? ובכלל, לאן היו פונים חיינו אם היינו מצליחים להתעלות, ולו לזמן קצר, מעל השפעתם המשתקת?

רעיון זה של יציאה מעבדות לחרות, יציאה מגבולות עולמנו הצר, מן הקיבעון שכופה עלינו הדימוי העצמי אל עבר אופק חדש בו השמיים הם הגבול, מתומצת באחד הפסוקים היפים, לטעמי, בספר תהילים: "מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה" (תהלים קיח, ה).

שנית, בעצם הסכמתו לביצוע המשימה, חשף בפנינו משה את המפתח לנטרול השפעתו של הספק – האמונה.

כאשר אנו ניצבים בפני משימה הנראית לנו כגדולה ממידתנו: משימה מקצועית, תרגול רוחני, גמילה מהרגל, אתגר אישי כגון זוגיות או הורות, ומטילים ספק ביכולתנו להוציאה אל הפועל, אזי שבתוך תוכנו אנו מאמינים לבת קול הספק הלוחשת לנו: "תעזוב... אין לך סיכוי להצליח... ככה אתה ואין מה לעשות".

אך אם נשכיל להציב מול האמונה בדימוי העצמי אמונה נגדית, חזקה לא פחות, נצליח לנטרל את השפעתה המכשילה:

תהיה זו אמונתו של האדם המאמין – כדוגמת משה, השם את מבטחו באלוהים.

תהיה זו הווייתו השקטה של המודט הממסמסת את אחיזתו בספק.

ויהיה זה ניתוח שכלי אותו אנו עורכים בשעה שאנו מצויים תחת השפעת הספק.

ראוי לציין כי ניתוח שכלי שכזה הוא לא נחלתם הבלעדית של מתרגלי פרקטיקות רוחניות למיניהן ואנשי אמונה, ויכול להיערך על ידי כל אחד ואחת.

מומלץ לפעול בארבעה שלבים:

זיהוי – "אני מודע לכך שאני "תקוע" ולא מבצע את המשימה העומדת מולי".

הסבר – "אני מודע לכך שהסיבה לתקיעות היא הספק".

ניתוח – "אני מודע לכך שכל מטרתו של הספק היא לשמור על הדימוי העצמי שלי, אבל בתוכי אני יודע שיש בידי לבצע את המשימה".

או - "אני מודע לכך שהמשימה אכן גדולה ממידתי וכי אין ביכולתי לבצעה".

בחירה – "אני בוחר להתעלם מהספק ולהוציא את המשימה אל הפועל".

או - " אני בוחר לוותר על המשימה מתוך הכרת מידתי ויכולותיי".

הניסיון מראה כי בדרך זו ניתן להסיר לא פעם את מכשול הספק מדרכנו ואף להימנע מתסכולים מיותרים. כמו כן חשוב להדגיש כי העבודה מול כוחו המשתק של הספק, כמוה לעתים כמו קריעת ים סוף, וכי את מודל הניתוח אותו הבאתי בפניכם יש ליישם פעמים רבות עד להשגת המטרה הרצויה.

- אם נדע לזהות את הקיבעון שכופה הדימוי העצמי על חיינו.

- אם נרצה בכל לבנו להיחלץ מהשפעותיו של הדימוי העצמי.

- וחשוב מכל, אם נשכיל להתחבר אל לוחם החופש הקיים בקרבנו - אל המשה שבנו - ולדרוש מפרעה שבקרבנו – מהספק - "שלח את עמי", אזי נעשה צעד ממשי לקראת שחרור מהשפעותיו.למאגר המידע חינם לחצו

באדיבות: ערן גולדשטיין, Lic.Ac.

מטפל מוסמך ברפואה סינית מטעם המכללה לרפואה משלימה, תל אביב.

בוגר קורס ליווי בלידה במכללת מדיסין.

תלמידו מזה שש שנים של הנזיר אג’אן עופר עדי.

מטפל בדיקור סיני, שיאצו, צמחי מרפא סיניים ואיזון תזונתי.
מתמחה בטיפול בביטויים גופניים הפורצים על רקע מתח נפשי ומשלב טיפול בין הרפואה הסינית הקלאסית ובין הוראת הדהרמה – פסיכולוגיה בודהיסטית.
מטפל בקליניקה פרטית בתל מונד.
ערן גולדשטיין
054-4980816
 
תגובה לכתבה   |   שלח לחבר
 
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות
 
  תגובות  
  מעניין
דניאל   - ‏10/‏01/‏2012 11:11 
1.
 




 
 
 
 

ראשי | אודותינו | החשבון שלי | תקנון | צור קשר|פרסמו אצלנו|כתבו לנו


חנות וירטואלית | בניית אתרים
סיקום - חנות וירטואלית
© 2017, לוס אנג'לס ישראל . כל הזכויות שמורות